Translate

onsdag 29 februari 2012

Södergatan, igen.

Vi återvänder till Södergatan i Helsingborg och en tidigare visad bild. När jag var klar med Södergatan No 79, huset till vänster på bilden ovan, tänkte jag att jag kanske skulle bygga det lilla No 81 också. Det borde ju gå ganska geschwindt, litet och nätt som det är. Mycket mindre än så här blir det väl inte? Det kan ha varit Helsingborgs smalaste hus. I den lilla kåken bodde en Waldt som var springpojke hos konsul Trapp. Konsulerna Trapp, Olsson och Persson var de mäktiga och drivande männen i Helsingborg. De låg bakom allt av vikt som skedde i staden; industrier, järnvägar, hamnar, kultur.

Sagt och gjort. Så här blev det:
Faktum är att det tog sin lilla tid, trots allt. Gaveln var ganska pysslig. Först skulle en korsvirkestimra byggas upp av små trästickor, sedan skulle det fällas in tegel i de övre facken och puts i de nedre. Sedan blir det ju inte lättare av att man gör blomkrukor och annat krafs som ändå inte en jäkel ser. Här nedan är en detaljbild på gaveln.

Det är lite intressant att se hur man tog med sig landsbygdens konstruktioner och byggmetoder in till staden när man koloniserade områdena på Söder. Helsingborg växte enormt under denna expansiva tid på 1800-talet och var ett tag rikets femte största stad. Landsbygdens proletariat hamnade företrädesvis just på Söder där det var nära till stadens arbetskraftsslukande industrier. Resultatet blev en överbefolkad stadsdel med ett gytter av kåkar.
Vägg i vägg med Waldts lilla hus låg så klart Södergatan No 83-85. Så varför inte bygga detta hus också när ångan ändå är uppe och kreativiteten flödar? På bilden nedan ser vi fastigheten någon gång på 1920-talet, skulle jag gissa. Det skall enligt uppgift ha funnits ett bageri inrymt i huset. Det är svårt att bedöma med vägledning av bilderna då det dataarkiv jag har tillgång till tyvärr inte bistår med högupplösta bilder.
Så här blev min tolkning. För en tolkning blir det ju när man bygger på känn utan ritningar.
Jag fann ytterligare en bild på huset i arkivet. Nu är vi nog inne på 1940-50-tal. Waldts hus, det lilla No 81, har fått skatta åt förgängelsen och har redan rivits. Bakom No 83-85 har man uppfört nya "modärna" bostäder i tidens anda och tiden är utmätt för mina förebildshus. Men i skala 1:87 finns husen i alla fall kvar, redo att inkorporeras i en framtida 1800-tals-stadsmiljö.