Translate

torsdag 16 februari 2012

Minnen från Mäskarp











Bilden ovan har visserligen visats förr i annat sammanhang men kan väl ändå få lov att vara med här. Den lokala brandkåren har parkerat ytterst olämpligt mitt på spåren i Mäskarp. Turligt nog förekom det mycket sparsam trafik på den här järnvägssträckan. Fotot avbildar nämligen en del av den lilla 0-skaleanläggningen (4,5 x 0,8 meter ca) som numera är demolerad. Eller i varje fall demonterad. Några lok fick jag aldrig till i nollan och vagnarna inskränkte sig till ett fåtal godsvagnar baserade på engelska plastbyggsatser.  Alla hus har dock sparats och står i tryggt förvar. Stationshuset i bakgrunden är en modell av Ingelsträde station på sträckan Kattarp-Höganäs.

Anläggningen fick leva endast en kort tid. Jag kände att jag inte kom vidare med den, bland annat på grund av platsbrist. (Nollan tar STOR plats!) Efter viss vånda och inre parlamenterande beslöt jag att den skulle få stryka på foten. När väl beslutet om rivning var fattat fanns det ingen anledning att blinka eller darra på manschetten. Nu fortsätter vi att bygga ut Wrångarp med omnejd i H0 istället!