Translate

söndag 25 januari 2015

I järnvägsrummet.

Bakgrunden är klar, ramverket är uppe och lysrören är inkopplade. Så här ser det ut i mitt lilla järnvägsrum:


Jag skall skruva ihop lite förvaringshyllor för att få lite struktur på det relativa kaoset under ramverket. Det hela tänkte jag sedan dölja med svart tyg.

Jag känner mig tillfreds med bakgrund och belysning. Jag har roat mig med att ta lite bilder för att se hur modellerna tar sig ut på datorn. Takavskärmingen gör det relativt enkelt att komplettera med belysning i framkanten om det skulle visa sig nödvändigt.





Just nu går jag annars och grunnar på spårplanen. Så här ser mitt disponibla utrymme ut på en måttsatt skiss. Lokalen är disponerad så att den går att bygga ut i framtiden om man skulle börja närma sig en fullbordan av anläggningen.


Anläggningen blir medvetet relativt smal; 700 mm respektive 800 mm. Ett löstagbart avsnitt möjliggör rundbana. Spåren hamnar 1300 mm över golvet.

Spårplanering är inte min starkaste sida, inser jag. Vissa idéer har man förstås: ingen spårspaghetti, det blir en enkel spårplan; två stationer, en mindre samt den lite större med banhallen, lokstationen och Helsingborgs Centralstation; dold rundbana så att man kan sitta ner och se tågen gå en liten stund; inga dolda bangårdar och dylikt, jag hatar oåtkomliga avsnitt; jag vill ha ett spår till en nordvästskånsk kolgruva, jag vill dessutom gärna försöka få in en modell av järnvägsviadukten i Ottarp där LEJ korsade L&HJ och Råå-ån.

Jag sitter och skissar på papper men tror att det fungerar bättre för mig att testa direkt i tågrummet.

Återkommer...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar