Translate

måndag 19 januari 2015

En bakgrundshistoria.


Nu känner jag mig färdig med bakgrundsmålningen. Det blev en svagt ljusblå färg som inte stjäler uppmärksamhet från modellerna i förgrunden. Jag provade att "svampa" fram lite  diskreta moln i den fuktiga färgen men blev inte riktigt nöjd med dem. Rollern åkte fram igen. Det är så lätt att en målad bakgrundshimmel blir banal med alldeles för klarblå kulör och fluffiga, kritvita cumulusmoln. Bildgoogla "model railroad backdrop" så förstås vad jag menar! Jag vill att bakgrunden skall vara just en bakgrund. Visst finns det undantag där man lyckats integrera en målad bakgrund med modellen. Troels Kirks fantastiska anläggning är ett exempel. Nu är ju dock Troels dopad genom att vara professionell konstnär så det räknas inte!

Noterbart på bilden ovan är att magasinet (vars förebild finns i Ekeby på forna Landskrona-Engelholms Jernväg) står i ett hörn av anläggningen, vilket knappast syns på bilden. Bakgrundskulissen är alltså böjd i hörnen. En himmel med skarpa veck har jag aldrig sett i verkligheten...

Tills slut (?) landade jag i lysrör med beteckningen "white". Det blev inte så kallt som med "cold white" och inte så gult som med "warm white". Rören sitter ganska långt bak och ger ett milt motljus. Tittar man ut mot horisonten i verkligheten är himlen oftast ljusare än landskapet framför. Man får möjligen komplettera med lite riktat ljus i framkanten också.

Helt övertygad om lysrörsfärgen är jag dock inte. När jag tittar på bilden med de kalla rören i föregående inlägg tycker jag faktiskt att de återger färgen på bakgrunden bättre. Eller... det verkar i alla fall stämma bättre med min upplevelse av färgen, skall jag kanske säga. Vi får väl prova lite olika varianter senare när landskapet växer fram.

Det blir dock en senare fråga, nu skall det byggas ramverk!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar