Translate

söndag 7 april 2013

Takval

Ibland ställs man inför frågor som nästan ter sig lite fåniga. Vad är det egentligen för takmaterial på Helsingborgs Centralstation? Mot slutet av dess existens låg det takpapp på byggnaden. Så långt så väl. Men tidigare då? På många bilder är det svårt att avgöra huruvida det ligger takpapp på trekantslist eller om det rent av är ett falsat plåttak på byggnaden. Här nedan är ett svårdefinierbart exempel. Visserligen ett kolorerat vykort, men ändå.


Vid stationens uppförande 1865 är taket slätare och saknar helt vertikala ränder. Tjärpapp hade väl precis börjat framställas i större industriell skala och det är ingen vågad gissning att det lades papp på taket då. En bild där stationen bara är ett par år gammal:


 Här en annan tidig bild där man dessutom ser en del av "bruket" som ännu inte utlokaliserats till Söder.



På vissa bilder ser det faktiskt ut som ett falsat plåttak. Titta på vykortet nedan. Visst ser det väl ut som horisontella skarvar på taket uppe vid skorstenen och takfönstret om man tittar noga? Betänk dessutom att man på denna tid lade plåtarna utan förskjutna skarvar. Det påhittet finner man inte förrän ett par decennier in på 1900-talet. Jag tycker också att ytan på taket är lite blankare än vad man kan förvänta sig på ett papptak.



Så hittar jag då plötsligt en mycket intressant bild som kullkastar allt vad mina hypoteser om plåttak och papptak på trekantslist heter! På bilden nedan från den norra flygeln är taket beklätt med kvadratiska lappar av tjärpapp! Ungefär som jag tänker mig att de allra första papptaken från 1700-talet såg ut. Suck, det är besvärligt att ha en hobby!



Så här blev då taket på min modell efter ovanstående våndor. Jag överlåter helt till betraktaren att bestämma huruvida det är ett papptak på list eller ett plåttak på min station.

4 kommentarer:

  1. Fantastiskt! Helsingborgs gamla centralstation är och kommer alltid att vara en favorit. Vilket fantastiskt hus. Du är en mästare på att bygga. Jag är grymt imponerad!

    SvaraRadera
  2. Tackar för det! Har tyvärr inte haft möjlighet att bygga på ett tag då annat kommit i vägen. Men rätt som det är fortskrider bygget.

    SvaraRadera
  3. Sjukt snygg! Hur har du gjort taket och vad har du använt för material?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar! Det är Auhagen artikelnummer 52435. De kallar det falsat plåttak men det stämmer rätt hyfsat som papptak på trekantslist också efter lite ytbehandling.

      Radera