Translate

fredag 22 mars 2013

Helsingborg C

Så har jag då kommit igång med byggandet av Helsingborgs Centralstation efter att ha gått som katten kring het gröt ett tag. Vissa projekt kräver uppenbarligen en viss mogningstid innan de kan börja realiseras.

Väggpartierna har jag skurit ut ur så kallade kapa-skivor eller cellpannåskivor om man så vill. Fönster rekvirerade jag från Auhagen. Välvningen på ovankanten av dessa är egentligen lite för flack för att stämma överens med förebildens fönsterbågar men här är jag definitivt beredd att kompromissa för att bli färdig någon gång. De stora frontfönstren är uppbyggda av hoplimmade styrénremsor.









Jag vet ännu inte hur jag skall tillverka tornen. Limma dem av styrénskivor? Kanske, men det lär ju medföra en del spacklande i skarvarna. Kanske man skall försöka göra tornen av trälister och hyvla fram formen på dem? Kan ju vara värt att prova. För att inte tala om krönen på tornen och murarna! Jag har i skrivande stund inte en blekaste aning om hur jag skall få till de detaljerna. Dörrarna på stationshuset och gjutjärnsornamentiken på banhallsgavlarna reser också stora frågetecken. Hade man kunnat rita i CAD-program och etsa hade man ju säkert kunnat nå ett fint resultat.

Nåja, bygget är igång och det mesta brukar ge sig vad det lider. Jag avslutar med ett par miljöbilder från förebilden i Helsingborg.


 På bilden nedan kan man bland annat studera banhallen, avträdet och godsmagasinet.



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar