Translate

torsdag 28 februari 2013

Ekeby godsmagasin

I Ekeby, ett par mil öster om Helsingborg på forna LEJ (Landskrona-Engelholm Jernväg), finns det gamla godsmagasinet fortfarande kvar. LEJ invigdes 1876 och jag antar att magasinet är uppfört detta år. Jag har tidigare byggt det som modell i nollan och för inte så länge sedan byggde jag magasinet som H0-modell också. Jag kommer inte ihåg om jag publicerat några bilder av H0-magasinet på något mj-forum. 0-modellen visade jag i alla fall i min anläggningstråd på Stinsen när det begav sig, minns jag. Nuförtiden är jag av olika orsaker inte särskilt trakterad av att vara aktiv på något av alla mj-fora som florerar.
 
Hursomhaver, så här ser magasinet i Ekeby ut i verkligheten där det ligger längs väg 110, väl synligt för vägens trafikanter. Järnvägsspåren finns inte kvar i Ekeby. Söderut revs de upp 1960. Norrut fick de ligga kvar ända till 1988.
 


 


Det är en lagom stor/liten byggnad att avbilda i modell, tycker jag. Uppmätning och framställning av en ritning behövde jag inte bekymra mig om denna gång då mj-kollega Molin redan hade gjort det jobbet. Tack för det! Modellen byggde jag i styrén. Taket fick takpapp istället för korrugerad plåt och portarna målades i guldockra. Idag är portarna på förebilden gröna på den västra sidan och röda på den östra. Min modell fick guldockra på alla fyra portar.


 
 

Idag verkar magasinet närmast fungera som upplag för allehanda skrot och bråte och frågan är väl närmast hur länge det får stå kvar. Hos mig finns det i alla fall i både skala 1:87 och 1:45.





2 kommentarer:

  1. Hej, jag hamnade på din blogg när jag letade efter bilder på gamla magasinbyggnader. Det här i Wrångarp var ju otroligt fint. Funderar på att uppföra en riktig byggnad att ha som gårdsbutik i östra Skåne, så jag är lite nyfiken på hur stort det här huset är i verkligheten? Kommer du ihåg? Tror du huset finns kvar än? mvh Veronica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ursäkta ett senkommet svar! Har inte sett din kommentar tidigare och nu har du säkert själv besvarat din fråga... Men, jo magasinet i Ekeby finns fortfarande kvar. Minns inte exakt storleken men kanske 12- 14 meter långt ungefär.

      Radera