Translate

söndag 1 januari 2012

Första posten från Wrångarp.



Vi börjar väl rapporteringen med en bild från Wrångarps lokstation i H0-skala. (1:87)Vi befinner oss i nordvästra Skåne cirka 1895. Lokstationen med sitt nioportars-stall är navet kring vilken trafiken på WrJ kretsar. I förgrunden passerar lok nummer sex. Hon är antagligen på väg med ett passagerartåg till badorten Fyllarpsläge.

Lok nummer två på WrJ vid kolbryggan i Wrångarp.

Statens Järnvägars litt F hör inte hemma på WrJ. Dessutom är hon ett par decennier för tidigt ute för att passa in i miljön kring Wrångarp. Modellen från Heljan gör sig dock bra på bild och det hela är ju faktiskt inte gravallvarligt. Överhuvudtaget är jag ingen niträknare. Jag försöker hellre skapa ett trovärdigt helhetsintryck, en slags tredimensionell tavla som skulle kunna föreställa en liten skånsk järnväg i slutet av 1800-talet. Här intresserar jag mig alldeles särskilt för byggnaderna som jag tycker betyder allra mest för att skapa en geografisk och tidsmässig kontext. Mer om husbyggen blir det senare.

Svartvitt är effektfullt om man vill försöka gestalta en svunnen tid. Dessutom är det ett tacksamt sätt att få ens modeller att se ut som verkligheten. Överhuvudtaget är jag road av att fotografera, vilket förhoppningsvis återspeglas i bilderna. Jag brukar redigera bilderna lite försiktigt i Photoshop. Inga större grejor egentligen; beskärning, oskarp mask och ljus/kontrast. Jag förbättrar aldrig defekter på modellerna och jag är ingen vän av att klippa in saker som verkliga bakgrunder och dylikt så det gör jag inte heller. Lite digital ångloksrök har jag dock svårt att låta bli att kladda dit...