Translate

måndag 4 april 2022

Mer hus i staden

 Flitens lampa har lyst och Rälsingborg har berikats med ytterligare några hus. 1950-talshuset längst till vänster finns på Storgatan 52 i Höganäs. Det lilla huset därefter, inrymmandes Ebbas fik, finns på Bruksgatan i Helsingborg. Här har jag tagit mig friheten att färgsätta huset i en mer 1800-talsaktig kulör än den hemglassblå kulör huset har idag. Min modell har också fått tillbaka sitt tegeltak. Modellen till höger om Ebbas fik har sin förebild på Industrigatan 33 i Helsingborg. I den fastigheten hade jag min första egna lägenhet på 1990-talet,



Huset till höger därom fanns på Södergatan i Helsingborg men är rivet sedan länge. Det lilla gatehuset längst till höger slutligen, låg på Övre Långvinkelsgatan i samma stad. Också det rivet.


3 kommentarer:

  1. Super häftig gata ser verkligen levande ut med bilarna, affärerna mm, spännande när gränserna möts mellan äldre och "yngre" hus typerna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för kommentaren! Jo, byggnadsbeståndet var trevligare och mer eklektiskt innan de hämningslösa rivningsraserierna härjade på 1960-70talen.

      Radera
    2. Håller med dig , många kvarter och byggnader som har både naggats och raderats för en stads framtid skull , på ett sätt så har på vissa platser stads själen försvunnit och ersattes med kvadrqr lådor, kontor o bil parkeringshus tex Stockholm city mm

      Radera