Translate

söndag 21 februari 2016

Landskapsingenjören i arbete


Mellan Wrångarp och Relsingborg, på anläggningens kortsida, har jag börjat bygga lite landskap. Det går åt mängder av träd trots att det rör sig om en relativt begränsad yta. Vegetationen är "himmabyggd" med hjälp av diverse ogräs, blomställningar och andra torra växter som grund.



Bakgrunden är böjd i hörnen för att inte bli så tydlig. Bakom korsvirkesgården till höger finns således ett 90° hörn.


Förebilden till skånelängan till vänster fanns i Ottarp på L&HJ som ses nedan på ett ganska känt foto från 1870-talet.


Här fanns också järnvägsviadukten där LEJ (Landskrona-Engelholm) korsade både L&HJ och Råå-ån som rann parallellt med järnvägen. Viadukten var världsberömd i hela nordvästra Skåne.

Tyvärr fick jag inte plats med en lika imponerande bro på min begränsade yta, varken på höjden eller längden. Dessutom behövde jag göra den lite böjd. Och inte passade det att lägga spåren som på förebildsfotot heller.


Men en bro blev det i alla fall! Jag byggde den av Plasticard. A-vagnen och C-vagnen som skramlar förbi däruppe är mässingsbyggsatser från Modellproduktion.


Nedanstående bild hör egentligen inte hemma på denna blogg. Tydligen har fotografen tagit en tidsmaskin till framtiden för att knäppa en bild strax innan järnvägen lades ner.


Slutligen en översiktsbild som bland annat avslöjar hur framkanten på anläggningen ser ut.


Att vandra i naturen längs Råå-ån är trevligt. Vill man få en mer övergripande bild av förebildens natur och landskap kan man se en trevlig överflygning här:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar