Translate

fredag 8 januari 2016

Tredje klassens personvagn

Med några dagars ledighet till förfogande passade jag också på att ge mig i kast med en av de mässingsplåtar som legat och gäckat mig i åratal. På bilden nedan ses förebilden på L&HJ.


Jag vet att plåtarna från HNJ Verkstad är framtagna för "de som redan kan" men kan ändå inte låta bli att tycka att det är synd att det inte finns minsta lilla byggbeskrivning med i satsen. Nu blev det en del misstag i byggordningen och hur bromslänkaget på vagnarna ovan egentligen ser ut blev rena gissningarna för mig som inte är järnvägsarkeolog.

I rätt händer blir det säkert kanonmodeller av de annars fina plåtarna. Min modell blev väl ok, kan jag tycka. Jag har inte lödat särskilt mycket tidigare men det blir något lite bättre för varje gång.


Notera förresten hur små de allra första vagnarna från 1850-60-tal är i jämförelse med 1890-talsvagnen!

Jag har ytterligare en identisk plåt liggande som jag tänkte använda till att plocka ihop Cd-vagnen till höger på översta bilden. Förhoppningsvis blir den snäppet upp jämfört med tidigare alster. Tar man det bara lugnt och metodiskt är det faktiskt ganska kul och avkopplande att löda ihop mässingsplåtar. Något jag för bara några år sedan inte trodde att jag skulle tycka.

2 kommentarer:

  1. I've just been looking through your entire blog. What superb modelling!

    It seems we have very similar interests in period, modelling style and photography. It is interesting how both your models and prototype photos are quite similar to those of Britain at the same period. In fact, I could swear you have an LSWR T9 running on the layout :-)

    I really look forward to following progress on Wrångarp.

    SvaraRadera
  2. Thanks a lot!

    Yes, I believe there was som dodgy lend/lease agreement between Britain and L&HJ. Now best forgotten.

    No, not really. Since there are no models of Swedish locomotives of the 1860-1890's era available I run a couple of English 00 locos instead. Maybe I'll try my hand at scratchbuilding later on but for the time beeing my Swede-iefied Brittons have to do.

    SvaraRadera